24e Jaarconferentie
De Aanpak van Problematische Schulden

Sessie 6. Schulden en laaggecijferdheid: een onderbelicht probleem

Tijden
-

Gecijferdheid, geletterdheid en digitale vaardigheden zijn de basisvaardigheden voor het goed functioneren in de hedendaagse samenleving. Voor het goed kunnen omgaan met geld is gecijferdheid, functioneel omgaan met getallen in concrete situaties, een cruciale vaardigheid. Toch is het verhogen van de kwaliteit van gecijferd gedrag onderbelicht in de aanpak van schuldenproblematiek.
Dat is echt een blinde vlek, zeker als je bedenkt dat er in Nederland meer mensen zijn die problemen hebben met gecijferdheid (2,1 miljoen) dan met geletterdheid (1,9 miljoen). Ondersteuning kan gaan over budgetteren, schattend hoofdrekenen, kritisch omgaan met offertes, aanbiedingen in kranten of op Marktplaats, en niet opgelicht of uitgebuit worden. Maar ook het dagelijks omgaan met echt en virtueel geld kan voor veel mensen al een hele opgave zijn.

De volgende vragen komen voorbij:

  • Wat is nu precies gecijferdheid?
  • Hoe herken je problemen met gecijferdheid?
  • Wat is de relatie met schuldenproblematiek?
  • En hoe dan verder?